Absolutně nechápu zadání, nevím jak luštit.Nelze to vysvětlit nějak obecněji pro ty méně chápavé?
Přiznávám, že jsem měl podobné prvotní pocity, ale ta úloha má svoje kouzlo. Je potřeba číst detailně zadání - ta osa není v tom políčku, kde je vyznačená, ale je jich jenom 5 procházejících středem tabulky.
Dá se odvodit, že 1 je symetrická se 4 podle \ osy, 7 se sebou podle /, 2 a 5 podle - a 6 s 9 podle středové. Zvláštní pozornost pak věnuji 5. řádku a 5. sloupci, kde ještě může být 3 pro - a 8 která splňuje všechny zrcadlení.
A samozřejmě nezapomínat na negativní podmínku.
Takže to nevyšlo a řešení mi naprosto nedává smysl. Čtverka souměrná není, jednička taky ne a stejně tam mají diagonální čáru.Divnější úlohu jsem neviděla.Ale s tím si nelamte hlavu, máte prostě jiné smýšlení.
Děkuji moc, už to chápu lépe. Moc času už mi nezbývá, tak zkusím zabojovat. Díky moc pneumama
Ahoj,
pokusím se napsat, co bych dělal či co jsem opravdu dělal já, když jsem úlohu luštil. Píšu obecně, snad si z toho dokážeš (či kdokoli jiný) něco vzít. :-)
1) Zapomenu, že mám do tabulek doplňovat čísla. Jsou to čáry či symboly ve tvaru čísel. Čísla by mohla být nahrazena jinými malůvkami a úloha bude mít stejná pravidla i postup řešení.
2) Nakreslím si do tabulky (do prázdné tabulky či do tabulky, kterou budu luštit) vše, o čem se v pravidlech úlohy mluví vzhledem k symetriím. Rozdělím si tedy tabulku na levou a pravou část a nakreslím svislou osu, obdobně si rozdělím celou tabulku na horní a spodní část a nakreslím vodorovnou osu, dále si nakreslím do tabulky z rohů obě hlavní diagonály a nakonec si do středu tabulky (příp. do středu středového pole tabulky) udělám velký puntík. Tím jsem si vyznačil vše, podle čeho budu hledat symetrie symbolů (čísel).
3) Prohlédnu si symboly (čísla), která se mají do tabulek doplňovat. Přemýšlím, zda některé z nich mohou být symetrické podle vyznačených os či středu, též si uvědomím, že některé symboly nemohou být symetrické vůbec. Jinak řečeno se snažím symboly pořádně prozkoumat a vymyslet, co může být s čím symetrické a co ne. Na pár symetrií možná nepřijdu hned a uvědomím si je až při samotném luštění.
4) Kouknu na 3. stranu soutěžního pdf, kde jsou příklady symbolů a symetrií. Ve spodní části si v minitabulkách 3x3 ujasním všechny vyznačené symetrie, zda je chápu. :-) Pak kouknu nahoru, kde je cvičná tabulka 4x4 a opět si ujasňuji:
že u všech polí, kde je vyznačena linka či bod symetrie, vím, proč tam je,
že u všech polí, kde není vyznačeno nic, vím, proč tam nic není. :-D
I kdybych tabulku 4x4 vyluštil pomocí pár kroků, snažím se prošmejdit vše, co je v ní uvedeno.
5) A jdu luštit naostro. :-) Provedu krok 2) a jelikož má každá tabulka jinou sadu symbolů, neopomenu krok 3).
Držím palce!